Pages

10 June 2011

Ukasyah dan Tok

Lama kan tak update pasal mak?.. Nak mula macam mana ek..
Keadaan mak masih macam tu.. physically memang makin uzur... tangan dan kaki langsung dah tak boleh gerak.. cuma sekali sekala, hujung kaki kiri mak menguit-nguit.. itu pun tak pasti sama ada mak yang control atau tak.. sebelum ni, mak masih boleh respon.. bila ada orang datang, bagi salam, mak jawab.. bila kanda panggil mak, mak jawab ya.. makin lama, respon mak makin kurang.. yang terakhir mak cuba buka mulut seolah-olah nak berkata 'ya' tapi tiada suara yang keluar.. sekarang hanya pandangan mata sayu je yang ada... kebanyakan masa, mak tidur.. tapi bila terjaga, ada masa mak pandang sekeliling melihat-lihat siapa yang ada meneman..

Sekali sekala bila mak terjaga, saya bawak Ukasayah 'berbual' ngan toknya.. sedih bila tengok pandangan mata mak.. entah apa yang ada dalam hatinya.. semasa sihat, mak memang suka mengagah budak-budak kecik.. pantang jumpa baby di mana-mana, paling kurang mak akan senyum..

Sayangnyer Ukasyah lahir selepas mak terlantar sakit... kalau tak, memang mak la yang paling sibuk melayan cucunya.. ada hikmahnyer.. semuanya dah Allah tentukan.. cantik perancanganNya.. cuma kita je tak tau apa yang tersirat dan kadang2 yang tersurat pun kita terlepas pandang...

No comments: