Pages

25 October 2010

Roti Jala dan Kari Ayam

Dari minggu pertama mak dok sini, kanda dah mintak mak buat Roti 'Soghai' atau Roti Jala dalam bahasa standardnya.. Setelah tertangguh beberapa kali, sabtu malam ahad cakap kat mak, "esok, insyaAllah kita buat roti soghai.. " mak excited sungguh.. bertanya berkali-kali untuk pastikan semua bahan dah ada..

Semalam, pagi-pagi lagi mak dah ready kat dapur.. sangat excited nak mula memasak.. kitorang baru lepas solat subuh, dengar kat dapur dah bunyi kelentung kelentang.. berlari lah saya turun tengok apa yang mak tengah buat..

Bukan apa... Tangan kaki mak memang dah tak kuat dah.. nak angkat pinggan mangkuk pun tak berapa nak nak larat.. apatah lagi periuk dan kuali saya kat dapur tu.. sumer nyer jenis yang berat-berat.. bila saya turun, kesian tengok mak cuba nak angkat kuali tu beberapa kali tapi tak terdaya.. hanya penutup kuali yang diangkat-letak berulang kali..

Kanda teman mak siapkan roti jala sementara saya siapkan kari ayam.. selesai kari ayam, saya take over task 'menjala'.. :p

3 keping roti jala dan seketul kepak ayam
dengan kuah kari yang overloaded!
(Khas untuk menggiurkan anda! :p)
Banyak jugak dapat.. tapi lupa nak kira.. tepung gandum tu dekat sekilo jugak habis.. makanya, pagi, tengah hari dan makan petang, saya melantak roti jala ajer! memang favourite saya!! orang lain makan 3-4 keping dah boleh berhenti dah.. saya?.. maunyer 10-15 keping baru bleh benti! ahaha... buruk lantak!.. :p

Nak buat roti jala ni senang aje.. dah biasa tengok bonda pontian buat.. tapi tak pernah cuba sendiri.. ingatkan susah sangat.. resepi ni dapat dari mak.. nak bagi sukatan, tak geti la plak.. tapi agak-agak la.. :)

Bahan-Bahan
Tepung Gandum
Garam
Serbuk Kunyit (sebagai pewarna kuning)
Air
Telur Sebiji

Untuk pastikan campuran bahan di atas tak berketul-ketul, blend je sumer bahan2 tersebut dengan blender.. pastikan campuran bahan tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat.. Pastu bolehlah 'dijala' atas kuali leper... Bila dah masak, angkat dan gulung...

Dan untuk kari ayam, ehehe... semestinya pes kari ayam segera mak nyonya!!

Selamat mencuba!

2 comments:

BUNGA said...

salam ziarah..
saya pun baru je buat roti jala + kari ayam..
teringin punya pasal.. bila baca entry ni, rasa mcm nak makan lagi..hehe

faraazri said...

eheh.. tu ler.. ni pun masih teringat2 lagi.. tapi tak boleh la nak makan selalu... tak berapa rajin nak menjala satu2.. :p