Pages

19 August 2011

Balik raya

Korang dah plan dah nak balik raya biler?.. Uhuhu.. kitorang masih dalam dilema.. ikut turn memang turn pontian.. tapi keadaan tak sama macam dulu-dulu..

Ini tahun pertama mummy daddy beraya ngan Ukasyah.. dan ini jugak tahun pertama Tok ngan Wan Ukasyah beraya di KL.. dan mungkin jugak ni raya terakhir Ukasyah dapat bersama Tok.. :( tapi kuasa Allah siapa yang tau kan.. Mungkin Tok dipanjangkan usia.. entah kita yang sihat-sihat ni pulak di panggil mengadap Illahi.. mungkin mummy dulu, daddy ke.. atuk ke nenek ke.. bersedia ke?.. uhuu.. dah dah... tu chapter lain.. sdey plak... ni nak cerita pasal raya planning jek.. (pun citer sdey jugak)..

Pelan asal, berpagi raya di sini, selepas solat balik ke Pontian.. tapi pelan lari dek mak su ukasyah yang terpaksa pulang awal ke U. Nak buat cam ner kan.. tak de option.. uhuuu.. Pelan asal, nak sediakan ketupat palas dan rendang.. bleh la memasak hari terakhir ramadhan tu.. then pagi raya dengan wan dan tok sebelum balik ke pontian.. Bleh la tiga empat hari kat Pontian, memandangkan tahun ni tak perlu balik ke Sg. Petani..

Tapi memandangkan tak ada siapa nak jaga Wan dan Tok, cam ne ye?.. takkan tak beraya di Pontian langsung?.. takkan jugak raya pertama Ukasyah hanya sehari dua ngan Atuk dan Nenek kat pontian?.. kalau balik pontian awal, siapa pulak nak masakkan rendang dan ketupat untuk wan?.. masak awal-awal then freeze?.. tak patut jugak.. sebab ni pun tahun pertama Wan dan Tok beraya jauh dari kampung halaman.. sungguh-sungguh dilema...

kesimpulannya... option yang ada -

  1. Raya pertama kat sini, lepas solat balik pontian, raya kedua balik sini since makSu ukasyah masuk U raya ke-3..
    PRO: Ada orang masak untuk Wan dan Tok
    CONS: Kesian plak Atuk Nenek tahun pertama beraya ngan Ukasyah sekejap sangat

  2. Hari-hari last puasa, balik Pontian
    Raya kedua balik sini
    PRO: Ukasyah dapat balik kampung lama sket tapi raya tahun pertama pun dapat sehari je, sbb raya kedua dah on d way dah :(
    CONS: Saper nak masak untuk Wan, Tok dan maksu plak?.. 
fenin.. fenin... 

*Gambo ihsan Dato' Lat dan En. Google :)

No comments: