Pages

09 September 2011

Puding roti custard

Wah.. Berjaya jugak akhirnya...

Dah lama dah berangan nak buat puding roti custard nih.. hari ni baru berjaya.. Hari tu ayanda beli roti putih jumbo tu.. tapi disebabkan banyak makanan, tak laku la roti tuh.. makanya, nampak sangat lah telah sampai seru cubaan membuat puding roti custard.. yey!..

Sumber, biasalah best friend saya, en. Google.. :)

Bahan-bahan puding:
Fresh milk 500ml
Gula 4 Sudu Besar
Roti putih 10-14 keping
Planta 2 sudu besar
Tepung jagung 1 sudu besar
Telur 2 biji
Esen Vanila 1/2 sudu
Kismis
Secubit Garam

Cara-caranya
Koyakkan roti dan rendam dalam fresh milk
Blend bahan-bahan lain kecuali kismis hingga sebati
Tuang bahan blend ke dalam roti, tambah kismis dan gaul rata
Bakar dalam suhu 180°C, 30 minit.

*Saya gunakan microwave, without lid, masak dengan medium-high 20 minit, then high 5 minit nak bagi garing sket, dah masak baru tutup untuk elak kering sangat

Sos Custard
Fresh milk 500ml
Gula 4 sudu besar
Tepung custard 2 sudu besar
Secubit garam

Gaul sebati, letak atas api pelahan, gaul sentiasa supaya tak berketul..

Version saya, saya gunakan 3 sudu besar custard, so sos custard saya tak jadik sos, jadik puding jugak.. dah pekat likat, saya tuang dan ratakan atas puding.. tabur dan tekan-tekan sket belen kismis tadik..

Puding roti tu saya masak dalam caserol besar, so dia tak tinggi sangat, leper jek.. pastu saya kurangkan sket sukatan gula sebab kitorang memang tak suka sangat makan manis-manis.. gaul-gaul masuk microwave, tinggal.. senang je kan?..

Posted via Blogaway

No comments: